Program

9:00-10:00: Regisztráció (ELTE PPK aula)
10:00-10:15: Megnyitó, köszöntő (ELTE PPK aula)
10:15-11:45: Plenáris előadások (ELTE PPK aula; élő közvetítés a 214-es teremben)

10:15-10:45: Z. Karvalics László (SZTE BTK, Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék): Közoktatás: Honnan, hová, hogyan? Az átmenet tudáskormányzása
10:45-11:15: Szabó Éva (SZTE, Pszichológiai Intézet): A digitális szakadékon innen és túl – A tanárszerep változása a XXI. században
11:15-11:45: Bedő Andrea  (SZTE, Neveléstudományi DI): Androidos tabletek az oktatásban

11:45-13:00: Ebédszünet, kiállítók bemutatkozása (fszt. 4.)
13:00-14:30: I. szekciósáv
14:30-15:00: szünet
15:00-16:30: II. szekciósáv

16:40-17:00-ig: a Digitális Módszertár szekcióban készült animációs kisfilmek megtekintése az aulában. (ELTE PPK aula)
17:00-től: az igazolások átvétele az aulában

A délutáni szekciók részletes bemutatása:

Digitális Módszertár – Animációkészítés a tanórán
(Kazy 213.)

  • A szekció időpontja:
    13:00-16:30: I-II. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Szeretné megújítani tanóráit egy innovatív, együttműködésen alapuló, IKT-val támogatott pedagógiai módszer alkalmazásával? A 2 x 1,5 órás műhelyen megismerheti és kipróbálhatja az animációkészítés fortélyait és ötleteket kaphat, hogyan és miért érdemes a módszert a tanulásban alkalmazni.
  • Információk a szekcióról:
    A műhelyre összesen 20 fő regisztrációját tudjuk a jelentkezés sorrendjében fogadni, a workshop 13.15-16.30 óráig tart. A jelentkezéshez számítógépes előképzettség nem szükséges, tájékozódásképpen ajánljuk az AnimClass projekt weboldalát: www.animclass.org
  • Műhelyvezetők:
    Mihályi Krisztina, az animációs pedagógiai módszer kutatója, PhD hallgató (Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Központ), projektkoordinátor (Tempus Közalapítvány)
    B. Tier Noémi projektkoordinátor (Tempus Közalapítvány)

Androidos tabletek az oktatásban – Felkészülés az okos tanulásra
(Kazy 214.)

  • A szekció időpontja:
    13:00-14:30: I. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Jászfényszarun Samsung SMART School néven megvalósuló androidos tabletekkel működő oktatás már két éve zajlik. A diákok a digitális technológiára épülő tanulási módszerekkel sajátítják el, hogyan tudnak bármely tantárgyi területen hatékonyan új ismereteket szerezni, illetve gyakorolni az elsajátítottakat.  A szekció a plenáris előadáson elhangzott “Androidos tabletek az oktatásban” kutatáshoz kapcsolódik, és azt egészíti ki gyakorlati a tapasztalatok bemutatásával.
  • Előadók:
    Bedő Andrea – interaktív oktatás, rajz mobileszközön
    Bója-Kovács Andrea – matematika tantárgy
    Vargáné Dobák Tünde – angol tantárgy
    Mészárosné Dobák Ildikó – kémia, angol tantárgy

Új trendek az oktatásban: játékosítás (gamifikáció) az iskolában
(Kazy aula)

  • A szekció időpontja:
    13:00-14:30: I. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    A játékosítás (gamification) szekcióba olyan szakembereket hívtunk meg, akik az elmúlt években már alkalmaztak vagy fejlesztettek valamilyen játékosított eszközt/felületet az oktatás területén. A meghívott szakértők rövid prezentációk formájában mutatják be a saját tapasztalataikat a gamification oktatás területén történő. alkalmazásaikról. Ezután kerekasztal-beszélgetés keretén belül megvitatják az elhangzottakat.
  • Szekcióvezető: Fromann Richárd (JátékosLét Kutatóközpont, alapító vezető)
  • Meghívott szakértők:
    Barbarics Márta (angol-matematika tanár)
    Damsa Andrei (JátékosLét Kutatóközpont, szakmai vezető)
    Mirkné Haba Anikó (tanár, Versike.hu)
    Tóth Norbert (tanító, Szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskola)
    Újhelyiné Szeverényi Irma (gyógypedagógus)
    Vendler Balázs (Games for Business/MarkCon, ügyvezető)
    Zakariás Péter (JátékosLét Kutatóközpont, oktatási koordinátor)

Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek
(Kazy 407.)

  • A szekció időpontja:
    13:00-14:30: I. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Sokan gondolják azt, hogy az új generációk már a „digitális eszközhasználat génjeivel” születnek.  Az elgondolás természetesen hibás, de az tagadhatatlan, hogy a fiatalok a korábbitól jelentősen eltérő, erősen digitalizált környezetben nőnek fel, mely a problémamegoldástól kezdve az informálódásig, kommunikációs szokásokig mindenre rányomja bélyegét. A szekció prezentációi nem csak oktatásban felhasználható ötleteket, megoldási lehetőségeket mutatnak be, hanem bepillantást engednek ebbe az újfajta látásmódba is annak köszönhetően, hogy az előadásokat tanár szakos hallgatók tartják.
  • Szekcióvezető: Buda András (Debreceni Egyetem, Neveléstudományok Intézete)
  • Előadások:
    Pintye Erzsébet: A digitális kommunikáció hatása a diákok nyelvhasználatára
    Nyéki Zoltán:  Edutópia – Az ideális tanári tudásbázis kialakításának alapelvei
    Sápi Vivien: Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában
    Buda András: Oktatási ötletek az IKT használatára

Humán kultúra helye a 21. században: Elmész helyettem? – Az IKT-korszak és az erőszakos örökség
(Kazy 115.)

  •  A szekció időpontja:
    13:00-14:30: I. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Általános iskolásokkal készített amatőr, művészi jellegű kisfilmeken és rövid előadásokon keresztül próbáljuk megérteni: valójában ki az a gyermek, akit az IKT-kor nevelés-szempontú vitái tárgyukká tesznek, s egyben magukra hagynak. Az extrém adatforgalom közepette miféle lelki élet költözik ki az okoseszközökbe és a hálózatokba? Végül feltesszük a kérdést önmagunknak: vajon a felnőttek nem csupán a bizonytalanságból fakadó félelmüket akarják a gyerekek nevelésében és oktatásában levezetni?
  • Műhelyvezetők:
    Gyarmathy Éva, klinikai szakpszichológus
    Veszprémi Attila, pedagógus

Internetbiztonság számítógépen és okos készüléken
(Kazy 409.)

  • A szekció időpontja:
    13:00-14:30: I. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Internetbiztonsági szekciónk célja, hogy három előadásunkban a pedagógusok és rajtuk keresztül, a velük kapcsolatban álló gyerekek és szülők számára segítséget nyújtsunk a mindennapokban a számítógépen és okoskészülékeken történő  internethasználat és az ebből fakadó veszélyek és kihívások témájában.  Szekciónkban szeretnénk az alábbi témákat körbejárni és bemutatni, fókuszálva arra, hogy mit tehet a pedagógus.
  • Előadások:
    Ombodi Gábor (Digitális Tudás Akadémia): Hitelesség, személyes márka és a közösségi média
    Táler Orsolya (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány): Veszélyek: Grooming, Sexting, Cyberbullying
    Szabó Gábor (pszichológus, Digitális Tudás Akadémia): Szülői és felnőtt felügyelet, e-biztonság, eszközhasználati etikett

Interaktív gamification műhely
(Kazy 409.)

  •  A szekció időpontja:
    15:00-16:30: II. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    Mi is az a gamification avagy játékosítás? Mire jó? Mit és hogyan tudnék belőle alkalmazni a mindennapi tanításomban? Gondolkodjunk együtt ezekről a kérdésekről! Szeretettel várunk minden gyakorló pedagógust (akár próbálkozott már játékosítással, akár csak érdeklődik) egy interaktív, játékos műhelymunkára, amelynek keretében közösen teszünk fel kérdéseket és keressük a válaszokat a 21. század kihívásaira a gamification segítségével.
  • Információk a szekcióról:
    A műhelyre összesen 20 fő regisztrációját tudjuk a jelentkezés sorrendjében fogadni. A jelentkezéshez speciális számítógépes előképzettség nem szükséges.
  • Műhelyvezető: Barbarics Márta (Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola)

JátékosLét gamifikációs oktatási workshop
(Kazy 412.)

  • A szekció időpontja:
    15:00-16:30: II. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    A JátékosLét Kutatóközpont által szervezett gamifikációs oktatási workshop a pedagógusok bevonásával (90 perc, 2 x 9-12 fős csoport részére). A workshop célja a gamifikáció folyamatának gyakorlati bemutatása, valamint az oktatás területén történő implementálása. Az aktivitás során a résztvevők betekintést nyernek a tanulói motivációk megkonstruálásának menetébe, majd a megszerzett tudás birtokában létrehoznak olyan kreatív megoldásokat, melyek hatékonynak bizonyulhatnak a kívánt szemléletformálás kialakításában.
  • Információk a szekcióról:
    A műhelyre összesen 24 fő regisztrációját tudjuk a jelentkezés sorrendjében fogadni. A jelentkezéshez speciális számítógépes előképzettség nem szükséges.
  • Műhelyvezető: Fromann Richárd (JátékosLét Kutatóközpont, alapító vezető)

Hidak – Kultúraközvetítés a magyartanításban
(Kazy aula)

  • A szekció időpontja:
    15:00-16:30: II. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    A Z generáció már a középiskolában van, tanítványaink valamennyien együtt nőttek fel a kütyükkel. Hogyan távoznak majd az iskolából? Érintetlenül, bezárva a saját világukba, egyedül azt tartva hitelesnek? Vagy sikerül átadnunk valamit az idősebb generációk hagyományokban gyökerező kultúrájából?  És mindeközben velünk mi történik? Megértjük-e őket? Megismerjük-e az ő világukat? Egy szó, mint száz: építünk-e hidakat kellő mennyiségben ahhoz, hogy később is lehetséges legyen rajtuk a közlekedés? A szekció előadásaiban néhány felépült hidat, lehetséges megközelítésmódot, jó gyakorlatot mutatunk be.
  • Előadók:
    Gergelyi Katalin
    Fegyverneki Gergő
    Sulyok Blanka

Kábel a Seholvidékre
(Kazy 115.)

  • A szekció időpontja:
    15:00-16:30: II. szekciósáv
  • A szekció bemutatása:
    A szekció az IKT eszközöknek a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű tanulók tanulási képességeinek fejlesztésében, felzárkóztatásában, integrációjuk megsegítésében betöltött szerepével foglalkozik. A műhelyfoglalkozás gyakorlatorientált: jó gyakorlatok, eljárások, hatékony eszközök bemutatásával tekinti át a problémakört a kisiskolás kortól a fiatal felnőtt korig.
  • Témák:
    Csengő és falak nélkül – mobil iskola (Benedekné Fekete Hajnalka, Tura)
    Online Tanoda (Csatári Tamara, Kincses Eszter, Told)
    IKT-val támogatott projektoktatás a szakiskolában  (Tóth Éva, Nagykáta)
  • A szekciót Leiner Károly/Zöldbéka tanár úr moderálja.

Bűvösvölgy projekt
(Kazy 214.)

  • A szekció időpontja:
    15:00-16:30: II. szekciósáv
  • Bemutatkozik a Bűvösvölgy, Magyarország első médiaértés-oktató központja (http://buvosvolgy.hu/mi_a_buvosvolgy/)
  • Témák:
    A médiaértés helye, szerepe az oktatásban, a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ alapításának céljai, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerepe a médiatudatosság propagálásában.
    Hogyan néz ki a központ munkája a hétköznapokban, hogyan épülnek fel a látogatások?
    Mit jelentett a diákoknak a bűvösvölgyi látogatás, milyen folytatása volt ennek az iskolában, milyen formában dolgozták fel a nálunk szerzett ismereteket?
  • Előadók: a Bűvösvölgy munkatársai, Bűvösvölgyben látogatást tett pedagógusok
    Császár Miklós, szakmai vezető
    Sipos Edina Judit, pedagógiai konzulens munkatárs
    Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta, püspökladányi pedagógusok