Az autósok körében gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon milyen hatással van a téli gumi használata a nyári hónapokban. A költséghatékonyság szempontjából elsőre csábító lehetőségnek tűnhet, azonban jelentős veszélyeket rejthet magában. Pláne, ha egy olyan nagyobb járműről beszélünk, mint egy haszongépjármű, kisteherautó.
Téli gumik nyáron: mit kockáztatunk?
Rengeteg érvet fel lehet sorakoztatni az ellen, hogy miért nem szabad téli gumival elindulni a rekkenő hőségben. Sokkal jobb választás, ha a Gumiflex kisteher gumiabroncs kínálatából rendelünk egy új garnitúrát. Ha mindenképpen spórolni akarunk, akkor vannak más alternatívák, amelyek kevésbé veszélyesek és sokkal hatékonyabbak.
A nyári meleg ugyanis szélsőséges körülményeket teremt a téli abroncs számára, amivel már nem garantált, hogy minden esetben meg tud majd birkózni. Ha még ehhez hozzávesszük azt, hogy évről évre egyre nagyobb hőséggel találkozhatunk például július-augusztusban, akkor máris felesleges kockázatnak tűnik a téli garnitúrával történő kísérletezés.
A hideg hónapokra tervezett abroncsok alapból speciális keverékből készülnek, aminek pont az a legnagyobb előnye, hogy kifejezetten rugalmas tud maradni még alacsony hőmérsékleten is. Fagyos időben, havas, jeges utakon jobb tapadást biztosít, mint bármelyik másik kialakítás. A meleg nyári hónapokban azonban az aszfalt hőmérséklete könnyedén elérheti a 40-50 Celsius-fokot is, ami a télinek a teljesítményét jelentős mértékben csökkenti.
Ha nem cserélünk időben, akkor bizony több probléma is fejfájást fog okozni nekünk. Ilyen például az, hogy gyorsabban kopik a téli gumi a melegben, mivel az anyaga lágyabb. Egy szezon is alatt könnyedén elhasználhatjuk a teljes szettet, ha nem figyelünk és inkább kockáztatunk a “spórolás jegyében”, aztán bosszankodhatunk, amikor leadjuk a rendelést az új gumikra. A féktáv is jelentősen növekedhet, ami pedig a balesetveszély kockázatát fogja megemelni.
Hogyan rontja a teljesítményt a téli gumi?
A váltópont akkor van, amikor a napi átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok fölé emelkedik. Általában ez tavasszal, március vége és április eleje környékén történik meg, de júniusra már mindenképpen a nyári garnitúrával kellene megoldani a napi közlekedést.
A téli abroncs ilyen körülmények között már egyáltalán nem nyújt komfortos vezetést. Gyengébb lesz a tapadás és még az üzemanyag-fogyasztás is megnövekszik.
Ezt válasszuk a nyári hónapokra
Természetesen a legjobb választás a nyári abroncsok közül választani egyet, de ha mindenképpen a spórolásra szeretnénk helyezni a hangsúlyt, akkor a négyévszakos gumi is ideális lehet. Egész évben lehet használni, ha nem közlekedünk extrém, szélsőséges körülmények között. Városi vezetésre több, mint tökéletes választás minden évszakban. Ma már könnyedén felveszik a versenyt a téli-nyári gumikkal bizonyos helyzetekben.