Nem is gondolnánk, de az internet korában is nagyon népszerűek a telefonos csalások. A csalók módszerei egyre inkább fejlődnek, és egyre nehezebb kiszűrni, hogy a hívó nem az, akinek mondja magát.
Mivel az ilyen telefonos átverések is egyre kifinomultabbak, így nagyon óvatosnak kell lennünk, ha egy ismeretlen szám hív minket. Sajnos nagyon sokan vannak, akik bedőlnek az ilyen hívásoknak, és pórul is járnak. Lássuk, mit is érdemes tudni ezekről a csalásokról, és hogyan kerülhetjük el, hogy mi is áldozatokká váljunk?
Mit akarnak tőlünk a telefonos csalók?
A telefonos csalások általában két ok miatt történnek. Egyrészt pénzt akarnak kicsalni tőlünk, vagy utalást, vagy egy emelt díjas hívást, esetleg valamilyen trükkel a feltöltő kártyájuk feltöltését próbálják elérni a csalók, de az sem ritka, hogy készpénzre hajtanak, és a hívást követően személyesen fel is keresnek minket.
Másrészt a személyes adatainkat akarják megszerezni, melyet aztán különféle csalásokhoz használnak fel, vagy eladnak a feketepiacon. A személyes adatok nagy értéket jelentenek, és bizony számos visszaélés történhet velük. Akár egy nagyobb értékű vásárlást, vagy hitelt is indíthatnak a nevünkbe, melynek összege a csalóhoz kerül, míg mi fizethetjük a részleteket.
Ki hívott minket? Avagy ismeretlen számos esetén már legyünk gyanakvóak
A csalók jellemzően ismeretlen vagy rejtett számról hívnak minket. A legtöbben a rejtett számokat már fel sem veszik, mert ha nem is csaló, akkor valószínűleg telemarketinges, és az ilyen hívásokat nem kedvelik az emberek. Az ismeretlen számokat viszont már gyakrabban felvesszük, mert bár felmerül bennünk, hogy vajon ki hívott mobilon minket ezen a számon, de sokszor győz a kíváncsiság. Persze nem minden ismeretlen számos hívás mögött áll csaló, gyakori a már említett telemarketinges, vagy épp egy ismerős, akinek új száma lett, de azért az ilyen hívásokat már kezeljük fenntartásokkal.
Ha pedig külföldi az előhívószám, akkor pedig legyünk végtelenül óvatosak. Az ilyen hívást inkább ne is vegyük fel, bár gyakori, hogy csak megcsörgetnek minket, és visszahívást kérnek, sőt, a ha véletlenül fel is vesszük a hívást, akkor pedig meg is szakad, hogy visszahívásra ösztönözzön minket. Ha felhívjuk a számot, akkor valószínűleg egy emelt díjas hívásról lesz szó, mely nagyon sokba kerül nekünk, a csalók pedig részesdést kapnak az ilyen hívások után.
Melyek a leggyakoribb telefonos csalások?
A telefonos csalásoknak manapság rengeteg formájuk van. A csalók folyamatosan változtatják a módszereiket, melyek egyre kifinomultabbak. Még mindig népszerűek azok a hívások, melyek nyereménnyel kecsegtetnek minket, vagy adategyeztetést kérnek, de hamis adósság vagy bűncselekmény miatt is gyakoriak a csaló hívások. Lássuk, mely hívások esetén érdemes már gyanakodni:
- Adategyeztetés: egyre gyakoribb, hogy valamilyen szolgáltató vagy pénzintézet nevében keresnek minket adategyeztetés címszó alatt, sokszor olyan nevében, akitől nem is igénylünk szolgáltatást. A leggyakoribb eset, hogy a feltöltő kártyás adategyeztetésre hivatkoznak, mert az egyébként évente kötelező. Ám ha nem kaptunk a szolgáltatónktól SMS-t erről, akkor gyanakodnunk kell, hogy csaló hív minket.
- Nyeremény: az olyan hívások is egyre inkább megszaporodtak, melyek egy nagy értékű nyereményről értesít minket, az átvételhez viszont már kérnek tőlünk valamit: utalást/befizetést, feltöltőkártyás kódot, vagy valamilyen adatot. Ha még csak arról sem volt tudomásunk, hogy jelentkeztünk volna erre a játékra, akkor mindenképp legyünk óvatosak, és ne teljesítsük a feltételeket.
- Hamis adósság: leginkább a vállalkozásokat vagy egyéni vállalkozókat érinti ez a csalástípus. A csaló azzal hív fel minket, hogy adósságunk van felé egy szolgáltatás miatt, amit azonnal rendeznünk kellene, ellenkező esetben behajtó céghez fordul, esetleg feljelent minket az illetékes hatóságoknál. Mielőtt bármilyen adósságrendezésbe kezdenénk, előbb járjunk utána, hogy az adott cég szolgáltatását tényleg igénybe vettük-e.
- Egy rokon ismerőse/barátja: már évek óta divatos telefonos csalás, amely leginkább az időseket érinti. A hívó egy rokon barátjának adja ki magát, és azért telefonál, mert az ominózus rokonnal baj történt, azonnal pénzre van szüksége. A hívó még fel is ajánlja, hogy elmegy a pénzért, de van, hogy utalást kér. Alapvető szabály, hogy ismeretlennek nem adunk pénzt, semmilyen indokkal. Érdemes előbb utána járni, hogy az említett rokon tényleg bajba került-e.
Rendőrség nevében: a 2024-es éve egyik legújabb csalási formája, hogy a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) zöld számát felhasználva arról értesít minket a csaló, hogy adatlopás történt, ezért az összes pénzünket vegyük ki a számlánkról, és azt egy általuk megadott, „biztonságosnak” mondott számlára utaljuk el. Még Viberen QR kódot is küldenek a Magyar Nemzeti Bank logójával, hogy hitelesebb legyen a történet, és a fenegetésektől sem riadnak vissza. Általában azt mondják, hogy ha nem működünk együtt, akkor eljárás indul ellenünk. Ha ilyen hívást kapunk, ne is gondolkodjunk, hogy ki hívott minket, azonnal csalásra kell gyanakodni, és értesíteni a rendőrséget.